«ПРОБЛЕМНА» ЕЛЕКТРИЧНА ЕНЕГРІЯ: ЯК ДІЯТИ?

В осінньо-зимовий період нерідко наші читачі скаржаться до редакції стосовно перебоїв напруги, несподіваних відключень та інших негативних факторів під час споживання електроенергії. Що можна зробити, як захистити свої права споживачів?

Ст.25 Закону «Про електроенергетику» (серед іншого) визначено такі права споживачів електричної енергії: вибір постачальника; отримання інформації щодо якості електричної енергії, цін, порядку оплати, умов та режимів її споживання; отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами; відшкодування збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав, згідно з законодавством.

Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм реалізації захисту цих прав регулюються також законами України «Про захист прав споживачів», «Про захист економічної конкуренції», «Про енергозбереження», іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст.26 Закону «Про електроенергетику» споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. Споживач енергії зобов’язаний додержуватися вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії.

Постановою КМУ від 26 липня 1999 р. № 1357 (зі змінами) затверджені «Правила користування електричною енергією для населення». Отож, пошукаємо відповіді в них. Так, п.38 Правил визначено певні зобов’яння енергопостачальника. Серед них: забезпечувати надійне постачання електричної енергії згідно з умовами ліцензій та договором; надавати інформацію про послуги, пов’язані з електропостачанням, та про терміни обмежень і відключень; гарантувати безпечне користування послугами, пов’язаними з електропостачанням, за умови дотримання побутовими споживачами вимог правил безпечної експлуатації внутрішньої електричної мережі, електроустановок та побутових електроприладів.

З іншого боку, енергопостачальник має право тимчасово припиняти постачання електричної енергії або відключати побутового споживача від мережі без його згоди у випадках, передбачених пунктами 34 і 35 цих Правил. Про які саме випадки йдеться?

Припинення користування електричною енергією

Користування електричною енергією може бути тимчасово припинено у разі проведення планових ремонтів електроустановок і електричних мереж; виникнення режимів, безпосередньо не пов’язаних з аварією, за яких провадиться обмеження відпуску електричної енергії та потужності. Про таке тимчасове припинення постачання електроенергії енергопостачальник повідомляє через ЗМІ не пізніше ніж за 10 днів.

Під час виникнення аварійних режимів енергопостачальник протягом 5 днів після виникнення аварії повинен повідомити побутових споживачів про причини тимчасового припинення постачання електричної енергії. Також енергопостачальник має право відключити побутового споживача у разі самовільного підключення до електричної мережі; розкрадання електричної енергії, навмисного пошкодження засобу обліку та зриву пломби.

Відключити побутового споживача може енергопостачальник в разі порушення термінів сплати за спожиту електричну енергію у порядку, визначеному пунктом 27 цих Правил, або порушення умов договору про реструктуризацію заборгованості; неоплати за встановлення нового засобу обліку відповідно до пункту 17 або інших платежів згідно з цими Правилами. Ще можуть відключити за невиконання припису Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної енергії; зниження показників якості електричної енергії з вини побутового споживача.

Права споживача. Відповідальність енергопостачальника

Згідно п.41 Правил споживач (серед іншого) має право на: вибір постачальника електричної енергії; вибір тарифу; отримання інформації щодо якості електричної енергії, тарифів (цін), порядку оплати, умов та режимів її споживання; отримання електричної енергії, якісні характеристики якої визначені державними стандартами; відшкодування згідно із законодавством збитків, заподіяних внаслідок порушення його прав; якісне обслуговування енергопостачальником електричних мереж і засобів обліку.

На підставі п.43 — п.46 Правил енергопостачальник несе відповідальність за шкоду, заподіяну побутовому споживачу або його майну, в розмірі й порядку, визначених відповідно до законодавства. У разі тимчасового припинення електропостачання з вини енергопостачальника він несе відповідальність згідно з умовами договору у розмірі двократної вартості недовідпущеної побутовому споживачу електричної енергії.

У разі відпуску побутовому споживачу електричної енергії, параметри якості якої знаходяться поза межами показників, зазначених у договорі, енергопостачальник несе відповідальність і сплачує 25 % вартості такої енергії. У разі порушення прав побутових споживачів (відмова побутовому споживачеві в реалізації його прав, надання послуг, що за якістю не відповідають вимогам нормативно-технічних документів, відмова у наданні необхідної та достовірної інформації, ухилення від перевірки якості електричної енергії тощо) енергопостачальник несе відповідальність згідно із законодавством та договором.

Водночас згідно п.47 енергопостачальник не несе відповідальності за тимчасове припинення постачання електричної енергії, постачання електроенергії, параметри якості якої не відповідають показникам, зазначеним у договорі, або за шкоду, заподіяну побутовому споживачу, якщо доведе, що вони виникли не з його вини, а внаслідок дії обставин непереборної сили або з вини побутового споживача.

ВИНИКЛИ ПРОБЛЕМИ: ЩО РОБИТИ?

У разі виникнення проблем варто ознайомитися із розділом Правил, що стосується оформлення претензій. Так, на підставі п.49 у разі порушення енергопостачальником умов договору побутовий споживач викликає представника енергопостачальника для складання та підписання акта-претензії, в якому зазначаються терміни, види, відхилення показників з надання послуг тощо. (Типовий договір про користування електричною енергією, Форму типового акта-претензії, що є додатками до Правил, можна почитати на сайті http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1357-99-%D0%BF/page2).

Акт-претензія складається побутовим споживачем та представником енергопостачальника і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника енергопостачальника протягом 3 днів з дня звернення у містах або 7 днів - у сільській місцевості побутовий споживач має право скласти акт-претензію у довільній формі. У разі відмови представника енергопостачальника від підписання акта, він вважається дійсним, якщо його підписали не менше ніж 3 побутових споживачів або 1 споживач і виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоврядування.

Акт-претензія побутового споживача подається енергопостачальнику, який у 10-денний термін усуває недоліки або надає споживачеві обгрунтовану відмову щодо задоволення його претензій. У разі відмови енергопостачальника провести необхідні заміри параметрів якості електричної енергії побутовий споживач має право сам організувати проведення таких замірів. Проводити заміри параметрів якості електроенергії може організація, яка має відповідні повноваження або дозволи. У цьому випадку енергопостачальник повинен відшкодувати витрати побутового споживача.

Якщо ознайомитися із судовою практикою в Єдиному державному реєстрі судових рішень, то в переважній більшості таких справ позивачами в судах України за останні роки виступали енергопостачальники. В основному це позови до споживачів про відшкодування збитків внаслідок порушення користувачами Правил, розкрадання не облікованої електроенергії, стягнення заборгованості тощо.

Якщо побутова техніка вийшла з ладу…

Отож, якщо проблема не вирішується в досудовий спосіб, перед зверненням до суду споживачу слід ретельно підготуватися. Якщо вдома побутова техніка вийшла з ладу, що сталося внаслідок порушення енергопостачальником умов договору, то споживач може письмово звернутися до енергопостачальника. Слід зазначити дату, час коли сталася перенапруга, перелічити побутові товари, які вийшли з ладу в наслідок цього. Подайте окремо заяву до підприємства, яке надає житлово-комунальні послуги, з проханням здійснити обстеження стану електромереж і помешкання споживача та скласти акт обстеження. Варто також звернутися до спеціалізованих сервісних центрів для проведення ремонтів побутової техніки, яка вийшла з ладу.

Обов’язково треба отримати акти технічного обстеження із зазначенням причини виходу з ладу побутової техніки, а саме перепад напруги та квитанції щодо сплаченої вартості ремонтних робіт. Після цього необхідно звернутися до енергопостачальника з письмовою вимогою про відшкодування матеріальних витрат за ремонт побутової техніки відповідно до квитанції про сплату ремонтних робіт, або вимогою про повернення вартості побутової техніки, на яку є висновок щодо неможливості ремонту. Для цього необхідно надати копії розрахункових документів з магазинів, що засвідчують вартість техніки.

Контролюють виконання «Правил користування електричною енергією для населення» такі державні органи: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (управління НКРЕКП в Дніпропетровській області), Головне управління Держпродспоживслужби в Донецькій області, Донецьке обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України.

Леонид Гапеев, юрист.