ЖИТЛОВІ СУБСИДІЇ-2019: активність заявників збільшується…

З 1 жовтня 2019-го набула чинності постанова КМУ від 14 серпня 2019 р. № 807 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України». Тепер «Положення про порядок призначення житлових субсидій» затверджено в новій редакції. Лише перший розділ документу (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/807-2019-%D0%BF) містить 131 пункт. Отож зосередимо увагу на деяких важливих нововведеннях.

Позитивний нюанс: тепер суттєво спрощено «бюрократичні процедури»: довідки про доходи та їх розмір збирати не потрібно, достатньо вказати лише вид доходу і місце отримання. Решту роботи із перевірки інформації покладено на підрозділи соцзахисту. Водночас є обмеження. Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо опалювана площа житлового приміщення перевищує 120 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку, 200 кв. метрів для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування). Не передбачено субсидії, коли будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає держреєстрації, з дати випуску якого минуло менше 5 років (крім мопеда). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи соцзахисту населення, в т.ч. за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля. Тепер наявність (відсутність) у власності або володінні транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії.

Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання субсидії, громадянин, якому її призначено, протягом 30 календарних днів зобов’язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соцзахисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Відсутні офіційні доходи — субсидії не призначаються

Такий зміст п.6 Положення, коли у складі домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і в цьому періоді за інформацією ДФС, ПФУ, у них взагалі відсутні доходи, або нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом 3-х місяців. (Наявна заборгованість роботодавця із виплати зарплатні та сплати єдиного соцвнеску за цих осіб не перешкоджає отримати субсидію). Якщо ж особи офіційно не працюють, за них не сплачено єдиний соцвнесок, то субсидії призначаються, за умови, коли вони денно навчалися у закладах середньої та вищої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, або зареєстровані у службі зайнятості як безробітні і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості. Також призначається субсидія, якщо мешканці, зареєстровані разом із заявником, отримували пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомогу по безробіттю.

Інша ситуація стосується не призначення субсидії. Це отримана інформація структурним підрозділом соцзахисту населення про наявність простроченої понад місяць (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (340 грн.) на день звернення за призначенням житлової субсидії. (Раніше така заборгованість мала не перевищувати 2-х місяців із сумою «дозволеного боргу» 340 грн.)
Суттєвий нюанс. Не враховується заборгованість за послугу з постачання та розподілу природного газу, нарахована виконавцем з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників та у зв’язку з приведенням об’ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов. Також не є перешкодою в отриманні субсидії наявність заборгованості, що виникла у зв’язку з тим, що управитель, об’єднання, виконавець комунальних послуг не уклали договору з АТ “Ощадбанк” (його установами) для перерахування сум субсидій у грошовій безготівковій формі).

Прийом документів: «побічні ефекти», або деякі практичні спостереження…

Щоби краще дізнатися про практичні особливості оформлення субсидій, автор спробував провести власне дослідження. Аби отримати консультацію, довелося ще на початку осені за 3 тижні наперед записатися на прийом до фахівця через єдину громадську приймальню в управлінні соцзахисту. «Марафон» активності наших громадян не можна не помітити. Бажаючих отримати субсидію, які проводять чимало часу в чергах, аж ніяк не зменшилося. Навпаки. Маємо тенденцію збільшення кількості заявників (потенційних претендентів) та зменшення числа реальних отримувачів. Так, за інформацією Мінсоцполітики, житлову субсидію на оплату житлово-комунальних послуг станом на серпень 2019-го отримувало 2 274 002 домогосподарств. (На серпень 2018-го ця кількість була на понад 160 тис. більшою і становила 2 438 167). А субсидію на придбання скрапленого газу, твердоrо та рідкого пічного побутового палива, за січень — серпень 2019-го отримало 411 093 домогосподарства, за січень — серпень 2018-го їх кількість більша (плюс 124 401) — 535 494. (https://zik.ua/news/2019/10/24/123_1675329). Стосовно кількості людей в Україні, які отримують субсидії, на сайті Мінсоцполітики (https://www.msp.gov.ua/news/17651.html) наведено такі дані: субсидію на оплату житлово-комунальних послуг призначено 2,8 млн домогосподарств. У минулому опалювальному періоді субсидію отримувало понад 4 млн. сімей.

А тепер повернімося до практичних реалій життя тих, хто сподівається на отримання субсидії. Якщо за загальними нормами вам не передбачено отримувати субсидію, то залишається шанс її одержати за рішенням комісії. (Треба зробити відмітку, коли заповнюватимете заяву і декларацію.) Поки автору довелося чекати у черзі аби здати документи (для другого візиту теж записувався майже за 3 тижні наперед), вдалося почути деякі невигадані історії. З дотриманням конфіденційності, озвучу деякі з них. Фахівець прийому документів коректно і доброзичливо диктує заявниці, як краще написати заяву, що розглядатиметься комісією. «Прошу призначити субсидію із жовтня 2019 року на ім’я моєї доньки, беручи до уваги те, що її третім чоловіком було придбано квартиру та оформлено на її ім’я. Зять працював як приватний підприємець. Вони із донькою протягом кількох років спільно збирали кошти, працюючи як приватні підприємці. Також зять 5 років тому працював за кордоном, щоби зібрати кошти на нову квартиру, яку придбали 8 жовтня 2019 року вартістю 500 тисяч грн.» Текст такої невигаданої заяви-історії було буквально продиктовано заявниці, яка, безумовно, серед інших учасників «марафону активності», теж має право спробувати використати свій шанс отримати житлову субсидію.

Інша заявниця, що чекала своєї черги, нещодавно пережила смерть матері, на яку раніше було оформлено субсидію. Вона одразу ж повідомила інформатора підрозділу соцзахисту про зміни у складі сім’ї, хоча про заміну власника квартири говорити ще зарано, бо процес прийняття спадщини за нормами Цивільного Кодексу триває від 6 місяців, а комунальні послуги слід оплачувати вчасно. Отож, жінка записалася за 3 тижні наперед на прийом до фахівця, щоби здати копію свідоцтва про смерть. А ще вона порадила тримати при собі додаткові документи, про всяк випадок можуть знадобитися.

Буває по-іншому, коли у нетипових ситуаціях працівники сфери соцзахисту неохоче приймають документи, перед цим ідуть поінформувати керівництво. Мовляв, «не подобається мені такий документ». Потім отримують усну вказівку приймати ці документи, і нехай потім усе вирішує комісія. Автора цієї статті працівниця соцзахисту навіть із гумором назвала «писуном» (дослівно російською ― «писать»), адже довелося направити в різні інстанції звернення для отримання інформації та роз’яснень, коли один із зареєстрованих мешканців фактично не проживає за вказаною адресою. Мені показали цю підшивку переписки із держорганами, але усі документи разом із копією відповіді Мінсоцполітики прийняли, бо то вже вирішуватиме комісія… Одразу ж оперативно провели до кабінету соціального інспектора, де чітко відповів на усі запитання: чи маю земельну ділянку, паї, машину, дружину і не тільки… Попри призначений час, автору особисто довелося витратити зайві не заплановані майже 2 години в держоргані соцзахисту. Дізнався і про те, що того дня 05 листопада вже записують відвідувачів на прийом на 14-те число. Отже, черга зменшилася у цьому «марафоні» соціальної активності?

Важливо для заявників встигнути подати документи фактично до 15 грудня, тобто не пізніше 2-х місяців із початку опалювального періоду, щоби призначили субсидію з жовтня.

Соцвиплатам — законний держконтроль?

Незабаром ігнорувати чесні «правила гри» із державою стане юридично ризиковано? Це стосується субсидій та усіх соцвиплат. 17 жовтня Верховна Рада ухвалила у 2-му читанні і в цілому законопроект № 1231 «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», який дозволить врегулювати всі правові та організаційні засади здійснення моніторингу державних виплат в Україні. Верифікація ― це комплекс заходів щодо збору та перевірки достовірності інформації, що визначена законодавством для призначення, нарахування або здійснення державних виплат і впливає на визначення права на отримання та розмір таких виплат, а також виявлення невідповідності даних у автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, базах даних. Метою цього проекту Закону є підвищення адресності державних виплат, сприяння розбудові системи соціального забезпечення, а також забезпечення ефективного використання бюджетних коштів. (https://www.rada.gov.ua/news/Novyny/182940.html)

Леонид Гапеев, юрист.